Nadležne institucije trebaju podstaći razvoj elektromobilnosti u BiH

Nadležne institucije trebaju podstaći razvoj elektromobilnosti u BiH

Elektromobilnost je jedna od najznačajnijih strateških odrednica u razvijenim zemljama svijeta, dok BiH, nažalost, znatno zaostaje u odnosu na regiju,

Elektromobilnost je jedna od najznačajnijih strateških odrednica u razvijenim zemljama svijeta, dok BiH, nažalost, znatno zaostaje u odnosu na regiju, a posebno u odnosu na EU.

U BiH, kako je kazao predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH Haris Muratović, imamo tri puta manje registrovanih ekološki prihvatljivih vozila, svega četiri posto. Dodao je da imamo svega 41 registrovano električno vozilo i 890 registriranih vozila na hibridni pogon.

– Da bismo imali više eko vozila na terenu, nadležni organi trebaju kreirati povoljan poslovni ambijent, počevši od potpunog ukidanja carine na električne automobile, koja trenutno iznosi pet posto, te smanjenja carina za hibridna vozila sa 15 na pet posto. Većina zemalja u okruženju uopće nema carinu na električna vozila, dok je u prosjeku visina carine za vozila koja nemaju preferencijal iz Evropske unije oko pet posto – naveo je Muratović.

Nadležne institucije u entitetima i kantonima, po njegovim riječima, trebale bi potpuno ukinuti porez na imovinu za električna, a prepoloviti za hibridna vozila kako bi podstakle vozače da razmišljaju o ekološki prihvatljivim vozilima.

-Samo u protekle tri godine kroz naplatu naknade za okoliš FBiH je naplatila gotovo 33,5 miliona KM od građana tokom registracije vozila. Dio navedenih sredstava, tačnije 70 posto se vraća kantonima, međutim ni jedan kanton u FBiH, izuzev Tuzlanskog, nije uradio ništa konkretno u cilju smanjenja zagađenja koje dolazi iz transporta. Iz ovog budžeta bi se mogle i trebale izdvajati stimulacije za nabavku ekološki prihvatljivih vozila – rekao je Muratović.

Fond za zaštitu okoliša FBiH je dosad podržao nekoliko projekata u kojima je subvencionirao promociju elektromobilnosti (od nabavke i upotrebe eko prihvatljivih vozila, do tendera stimulacije za nabavku eko vozila, te izgradnje električnih punionica i sl.)

– Nadamo se da će nadležne institucije u BiH slijediti primjer susjeda, te stimulisati nabavku ekološki prihvatljivih vozila, pojednostaviti procedure za instalaciju punionica, ukinuti carine na električna vozila i smanjiti carinu na pet posto za hibride – dodao je Muratović.

Susjedne države izdvajaju znatna sredstva za podršku pri kupovini ekološki prihvatljivih vozila, naročito za vozila sa električnim pogonom. Srbija tako daje podsticaje do 5.000 eura, Hrvatska subvencionira iznos jednak PDV-u, dok Slovenija izdvaja i do 8.500 eura subvencije po kupljenom električnom vozilu.

– Međutim, uprkos svim trenutnim otežavajućim okolnostima, BiH ima izniman potencijal za razvoj sektora elektromobilnosti, što je ujedno i prijeka potreba usljed velikog zagađenja zraka uzrokovanog i emisijom CO2 zastarjelog voznog parka – dodao je Muratović.

Istovremeno, elektromobilnost predstavlja svojevrsnu šansu bosanskohercegovačkim kompanijama za proširenjem poslovnih aktivnosti, a što dokazuje i veliki interes brojnih privrednih subjekata iz različitih sektora poput automobilske industrije, zaštite okoliša, trgovaca automobilima, elektroenergetike, elektroindustrije, saobraćaja, distribucije nafte i naftnih derivate, okupljenih u proaktivnom radu Udruženja za elektromobilnost pri Privrednoj komori FBiH.

Iz Privredne komore Federacije BiH u saopćenju za javnost navode da svim svojim udruženjima stoje na raspolaganju, zainteresovanim privrednim subjektima sa teritorije BiH, ali i šire, ukoliko imaju potrebu za bilo kakvim informacijama, savjetima, sugestijama, ali i poslovnim prijedlozima i uvezivanjem s kompanijama iz sektora elektromobilnosti.

Energetika.ba / FENA