Washington je 10. januara uveo nove sankcije usmjerene na ruski lanac snabdijevanja naftom, što je dovelo do porasta cijena prevoza tankerima pošto su se neki kupci i luke u Kini i Indiji klonili sankcionisanih brodova.
Američko ministarstvo finansija ranije ovog mjeseca ciljalo je 183 plovila, uključujući tankere “flote u senci” koje je Rusija koristila da zaobiđe zapadne granice cijena nafte, u sveobuhvatnom paketu sankcija čiji je cilj bio da se potkopaju energetski prihodi Moskve.
Kao rezultat toga, isporuka Aframaks tankera, koji mogu da prenesu oko 100.000 metričkih tona za rusku naftu ESPO Blend porasla je na 6,5-7,5 miliona dolara za isporuku u Kinu i 9-10 miliona dolara za isporuku u Indiju.
Ponude za isporuku nafte ESPO Blend Kini u martu porasle su na premije od 3 do 5 dolara po barelu u odnosu na naftu Brent, koja se od utorka trgovala po 77,30 dolara po barelu.
Indijske rafinerije još nisu dobile nove ponude za martovske isporuke od trgovaca koji posluju sa ruskom naftom, rekao je prošle nedelje šef finansija Bharat Petroleuma Vetsa Ramakrišna Gupta.
Uprkos sankcijama, tankeri koje su SAD ranije stavljale na crnu listu i dalje istovaruju naftu u Kini i Indiji, pod periodom izuzeća, iako se neki suočavaju sa kašnjenjima u određenim lukama, prenosi Bankar me.
Sankcije SAD obezbjeđuju prelazni period koji omogućava brodovima pod sankcijama da istovare rusku naftu do 27. februara, a plaćanja za naftu na pogođenim brodovima moraju biti odobrena do 12. marta.
Sankcije SAD i zabrana koju je početkom ovog mjeseca uvela kineska grupa Šandong dovest će do toga da će rafinerije u provinciji Šandong u bliskoj budućnosti izgubiti do milion barela sirove nafte dnevno, saopštila je konsultantska kuća FGE.
Što se tiče Indije, FGE je rekao da se ta zemlja suočava sa prekidima u snabdijevanju ruskom sirovom naftom od 450.000 barela dnevno, ali rafinerije koriste prednost perioda zatvaranja.
Indija je imala nižu rusku ponudu tokom decembra i januara u poređenju sa prethodnih šest mjeseci.
Indijske rafinerije su tražile alternativno snabdevanje sa Bliskog istoka, Afrike i SAD za mart i april, jer očekuju da će se uslovi ruskog snabdevanja pooštriti.
Viši analitičar “Kplera” Sju Muju očekuje da će kineski uvoz ruske nafte sa Dalekog istoka ostati nizak u narednim nedeljama nakon što je prošle nedelje pao na šestomjesečni minimum od 717.000 barela dnevno.
Procjenjuje se da će Rusija upravljati sa najmanje 600 tankera flote u senci 2025. godine, a najnovije sankcije navodno utiču na oko 10 odsto globalne flote tankera za naftu.
Prošle godine ruska nafta činila je 36 posto indijskog uvoza i skoro 20 posto kineskog.
Paket sankcija od 10. januara također je usmjeren na desetine trgovaca, osiguravača, kao i na ruske naftne kompanije Gazprom njeft i Surgutnjeftegaz.
Kremlj je obećao da će “minimizirati” utjecaj američkih sankcija.