Drastično povećanje cijene goriva u Bosni i Hercegovini, nastalo kumulativnim djelovanjem višekratnih poskupljenja u prethodnom relativno kratkom periodu, trenutno je centralna tema u medijima i javnosti, koja zaslužuje jasno ukazivanje na njene uzroke, posljedice i mogući dalji razvoj.
Iako se značajan dio ukupnog povećanja cijene odnosi na promjene uzrokovane vanjskim faktorima, odnosno promjenama cijene sirove nafte na svjetskom tržištu (npr. potaknutim političkom nestabilnošću na Bliskom Istoku), ključni uzrok poremećaja na našem domaćem tržištu i najteži cjenovni udar dugoročnog karaktera bila je nedavna izmjena nivoa akcize i putarine na gorivo, dakle nametnut je političkom voljom vlasti i odgovornost je jasna i direktna.
Poticaj i podršku ovom potezu je preko svih granica diplomatije pa čak i kućnog odgoja pružala i tzv. međunarodna zajednica, ali to nimalo ne oslobađa odgovornosti domaće vlasti. Brojni su ekonomisti ukazivali na štetnost takvog rješenja i dugoročne negativne posljedice na privredu (povećanje troškova prijevoza i proizvodnje, koji vode ili u gubitak ili povećanje cijena i nekonkurentnost) i građane (trenutačno povećanje troškova goriva, a posljedično poskupljenje prijevoza i brojnih proizvoda uključujući o neke esencijalne), međutim zakon je usvojen, gorivo poskupilo, niz ostalih proizvoda i usluga također, a povećanje javnog prihoda potpuno obesmišljeno blokadom ovih sredstava na jedinstvenom računu. Dakle, uzrok najznačajnijeg djela poskupljenja goriva jeste ovo destruktivno zakonsko rješenje, a direktni krivac aktuelna vlast - kratko, jasno i štetno.
Posebno je važno napomenuti da je samo ovaj dio poskupljenja fiksan i nevezan za bilo kakva tržišna kretanja ili logiku, jednostavno rečeno nema naše da se umanji ili ukine.
S druge strane tzv. tržišna poskupljenja kao posljednje potaknuto promjenama na svjetskom tržištu nije fiksno i realno je očekivati dalje promjene koje mogu biti i povoljne i na jednak način može doći do pojeftinjenja u budućnosti. U ovom segmentu može se analizirati visina marže prometnika gorivom i eventualno inspekcijski provjeravati moguće nepravilnosti ili prekomjerno poskupljenje, ali nema prostora za jednostavnu regulaciju ili spriječavanja promjena, obzirom na princip slobodnog formiranja cijena.
Posljedice poskupljenja goriva, već prethodno spomenute, su veoma kompleksne, ne samo direktne nego i indirektne. Naime, aktuelne inicijative za protestima i zaustavljanjem vozila iz ogorčenja poskupljenjem goriva potpuno zanemaruju te komplekse Povezane efekte i svode cijeli problem samo na trošak vozača motornih vozila. Ovakav naivan pristup dodatno umanjuje bilo kakvu mogućnost da pritisak na vlast urodi plodom, odnosno postigne bilo kakav efekat. Naime, u siromašnoj Bosni i Hercegovini je posjedovanje automobila svojevrstan luksuz i slanje poruke javnosti da je riječ o problemu samo vozača je gotovo pa alibi za vlast. Riječ je j problemi svakog građanina i svakog privrednika, koji se morao spriječiti pristupom u vrijeme usvajanja štetnog zakonskog rješenja a ako je tada propuštena prilika onda se ponovno sada može pokušati pritisak na usvajanje izmjena ovog rješenja. Djelovanjem na posljedice ne postiže se ništa. Samo djelovanjem na uzroke može se postići željena promjena.
Svjesni pasivnosti najvećeg dijela građana i uobičajene blokade političkoj života beskonačnom izbornom kampanjom, nažalost, na ovakav način (nedjelovanjem, odnosno svojevrsnim “čekanjem Godoa”) ne možemo očekivati izmjenu zakona ili hitno djelovanje vlasti na otklanjanju uzroka problema koje su sami stvorili. Za takvo nešto potreban je ozbiljan protest a ne zaustavljanje nekoliko automobila na nekoliko minuta. Nestabilnost na svjetskom tržištu također ne ulijeva mnogo osnova ga optimizam, niti na ovaj faktor možemo uticati.
Međutim, ako sagledamo širi kontekst ekonomske stvarnosti i usmjerimo se na kreiranje efektivne ekonomske politike koja će potaći povećanje životnog standarda i unapređenje poslovanja stvaranjem uslova za povećanje prihoda i smanjenje poreskih i drugih opterećenja, sama cijena goriva kao i bilo koje drugog proizvoda i usluge biće mnogo manje važno i mnogo lakše podnošljivi. Naravno, za kreiranje takve ekonomske politike i još važnije za njenu implementaciju potrebni su znanje i posebnosti kako su tradacinalno ignorisani u Bosni i Hercegovini, kao što su ignorisani bili i savjeti za neusvajanje zakona kojim je i započeo ovaj pogubni ciklus poskupljenja.
Ne želim pretjerano spominjati izbore da ne bih bio pogrešno shvaćen u političkom kontekstu, ali to ipak jeste jedna rijetka prilika u kojoj građanin i privrednik može napraviti promjenu i barem pokušati pomoći sebi i svojoj budućnosti biranjem onih koji su takvu ekonomsku politiku sposobni kreirati i spremni provesti.
U suprotnom, ukoliko sve ostane ovako kao sada, sve će više naših građana rado plaćati još skuplje gorivo ali u nekoj drugoj uspješnijoj državi gdje to više nije ni bitno jer su uslovi života daleko bolji, a ubrani javni prihodi vidljivo iskorišteni za njihovo daje unapređenje. Tak je trend jedino stabilan u BiH već godinama i bilježi stalnu uzlaznu putanju.
Energetika.ba / NN