Ni stabilan kurs dolara i eura, ni gotovo nepromijenjena cijena barela nafte, izgleda nisu dovoljno dobar razlog da gorivo na pumpama prestane da poskupljuje.
Iako je riječ o zanemarljivom prošlonedjeljnom rastu maloprodajnih cijena od 11 do 30 para po litru, realno gledano razloga ni za toliku korekciju nema.
Tim prije što je u prethodne dvije nedjelje gorivo, s istim ovim kursom dolara i eura, stabilnim dinarom i cijenom barela nafte, poskupilo oko dva dinara u zavisnosti od vrste derivata.
Umjesto prošlonedjeljnog objašnjenja da je razlog skoka cijene u maloprodaji to što je ponuda bila manja od tražnje, sada se kao opravdanje navodi izuzetno nizak vodostaj Dunava, koji otežava i usporava transport derivata iz uvoza.
Barže, kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, mogu da se pune do polovine ukupne zapremine, a ponekad i manje. Troškovi transporta uvoznog goriva su zbog toga uvećani, ali se za sada ne očekuje da će ovaj problem izazvati bilo kakav poremećaj u snabdjevanju.
Šta će biti s cijenom narednih dana zavisiće, dakle, najviše od vodostaja, ali ono što je izvjesno jeste da globalna potražnja nafte takođe raste, ali ne tako brzo kao snabdjevanje. Mićović naglašava da će se sve promijene troškova, koje utiču na poslovanje na nacionalnom i globalnom planu, odraziti na cijene goriva onoliko brzo i u onoj mjeri, u kojoj je razvijena tržišna konkurencija.
"Pod troškovima se podrazumjevaju svi ulazni troškovi, od cijene sirove nafte do raznih državnih taksi. Na uređenom tržištu, uticaj konkurencije osjeti se i kada troškovi poslovanja rastu i kada se smanjuju i uvijek ide u prilog potrošačima. Na takvom tržištu opstaju samo naftne kompanije koje racionalno posluju i koje su u stanju da izdrža nadmetanje, koje naravno mora biti zasnovano isključivo na tržišnim principima, a ne na bilo kakvom vidu protekcionizma, ili kriminala", kaže on, piše Poltitika.
Energetika.ba