Američka kompanija dizajnirala najveći teretni avion na svijetu koji će prevoziti i vjetrenjače
Danas se to uobičajno odvija železničkim putem ili posebnim kamionima, što može dovesti do zatvaranja puteva, prelaska preko njiva i potrebe za policijskom pratnjom zbog velikih teretnih vozila.
Međutim, ovaj već složen proces dodatno će zakomplikovati očekivani "porast" vjetrenjača: od aktuelnog prosjeka od oko 70 metara, lopatice turbina u budućnosti mogle bi da se povećaju i na preko 100 metara.
Najefikasnije vjetrenjače su upravo one najveće koje proizvode najviše energije, smanjujući troškove. One su istovremeno i najteže za isporuku i postavku, a turbine naredne generacije biće samo još teže.
U kompaniji Radia uvidjeli su ove izazove – i pronašli potencijalno rješenje: dizajnirali su najveći teretni avion na svijetu, pod imenom WindRunner.
Konstrukcija ove džinovske letjelice, koja će moći da prevozi lopatice duge i do 105 metara, i to praktično bilo gdje, je u toku.
Iako su već sprovedena opsežna testiranja u aerotunelima, u kojima se simulira kretanje vazduha, komercijalne operacije očekuju se do kraja 2027. godine.
Avion WindRunner dugačak je 108 metara sa rasponom krila od 80 metara, prenosi Ekapija. U poređenju sa njim, čak ni Boeing 747 – dužine 76 metara – ne djeluje više toliko impozantno.
Ali i dalje od toga... WindRunner će nadmašiti najduži ikada proizvedeni vazduhoplov na svijetu, sovjetski Antonov AN-225 Mriya iz 1985. (84 m), koji je stradao tokom napada Rusije na Ukrajinu prije tri godine.
Njegov tovarni prostor, dužine 105 metara i širine 7,3 metra, može da prihvati ogromne lopatice turbina.
Ali WindRunner nije dizajniran samo sa kapacitetom na umu, već i sa ciljem da omogući lak pristup lokacijama vjetroparkova. Avion ima specijalni sistem za utovar i istovar, što smanjuje vrijeme provedeno u vetroparkovima:
Lopatice se istovaraju onako kako su utovarene, kroz prednja vrata aviona WindRunner koja se podižu.
Teretni avion omogućiće da se projekti vjetra razvijaju i na udaljenim, nepristupačnim mestima s obzirom na to da je opremljen naprednim sistemima za poletanje, sletanje i navigaciju. Zbog toga, ovaj vazduhoplov može sletjeti na polupripremljene piste od svega 1.800 metara, nešto što ne može da uradi nijedan komercijalni avion.
Poređenja radi, uobičajne piste duge su između 2.400 i skoro 4.000 metara.
WindRunner će moći da razvije brzinu do 740 km/h, a sve to dok nosi teret i do 72.575 kilograma.