Foreign Policy: Kako bi rat između Izraela i Hamasa mogao utjecati na cijene nafte?
Posebno jer je Palestinska militantna grupa obznanila da je dobila podršku od Irana za napade, a izraelski predsjednik direktno optužio tu zemlju.
The Wall Street Journal izvještava da su "detalji operacije usavršavani tokom nekoliko sastanaka u Bejrutu na kojima su prisustvovali oficiri IRGC (Islamske revolucionarne garde Irana) i predstavnici četiri militante grupe podržane od strane Irana, uključujući Hamas", dok je BBC dobio potvrdu o uključenosti Irana od strane portparola Hamasa. Kako je Danielle Pletka pisala tokom vikenda u Foreign Policy, neki od iranskih strateških savjeta i podrške bili su otvoreni već više od godinu dana. Ako se Iranom podržani Hezbolah odluči pridružiti sukobima, izraelska odmazda prema Iranu bila bi još vjerovatnija.
Kažnjavanje Irana nije tako jednostavno kao što se može činiti. Posljednjih nekoliko godina, vojska Islamske Republike sve više uznemirava međunarodne brodove u Hormuškom tjesnacu, koji se nalazi između Irana i Omana, i može brzo pojačati te aktivnosti. To bi predstavljalo probleme za svijet, jer kroz taj tjesnac prolazi 30 posto svih nafte.
Tjesnac koji povezuje Perzijski zaljev i Omanski zaljev ima dvije plovne staze, svaka široka dvije nautičke milje. I apsolutno je ključno za globalnu plovidbu, posebno za transport nafte. U stvari, tjesnac je najvažniji svjetski strateški punkt za transport nafte.
Posebno u posljednjih četiri godine, Iran je iskorištavao globalnu zavisnost od Hormuškog tjesnaca kako bi pokazao svoju moć. Prije četiri godine, IRGC dramatično je zauzeo švedski tanker Stena Impero pod britanskom zastavom dok je prolazio kroz tjesnac. Oko istog vremena, četiri druge komercijalne brodice su oštećene u "sabotažnim napadima" za koje se smatra da ih je izvršio Iran. Godine 2021., iranske snage su zauzele tanker pod južnokorejskom zastavom, a upravo u julu su pokušali zauzeti dva tankera. Prema Ministarstvu obrane SjedinjenihAmeričkih Država, u protekle dvije godine, Iran je napao ili zauzeo oko 20 trgovačkih brodova.
U augustu je ovakvo opasno stanje stvari navelo Pentagon da pošalje oko 3.000 mornara i marinaca (uz amfibijski napadni brod - koji može prevoziti više od dvadeset letjelica - i brod za slijetanje na obalu). Inicijativa Europske pomorske svijesti u Hormuškom tjesnacu, koju su pokrenule Njemačka, Francuska, Italija i nekoliko drugih europskih zemalja, ove godine je pratila 162 trgovačka broda, uključujući 124 od juna.
Pokušaj održavanja reda u samom Hormuškom tjesnacu stvara izuzetno nestabilne situacije. Krajem prošlog mjeseca, snage IRGC su upotrijebile laser prema pilotima napadnih helikoptera američkih snaga u tjesnacu dok je helikopter bio u zraku. U stvari, svaka akcija koju američke snage preduzimaju da zaštite trgovačke brodove od iranskog uznemiravanja može izazvati odmazdu iranskih snaga - što bi moglo dovesti do oružanog sukoba koji je neizbježan.
"Situacija u plovidbi u Hormuškom tjesnacu veoma je napeta već neko vrijeme", rekao je Andrew Lewis, umirovljeni potpomornički admirala američke mornarice. "Mi smo kuvali žabu. Dali smo IRGCN (mornarička grana IRGC-a) da uznemirava brodove i provodi vježbe pored plovnog koridora, i dopustili smo im da mašu oružjem pored nosača aviona. Mogu li nanijeti veliku štetu nosaču aviona? Ne. Ali mogu ubiti ljude."
U slučaju direktnog sukoba između Izraela i Irana, hormuški tjesnac rizikuje postati izuzetno opasan za međunarodnu plovidbu. "Sve što je povezano s Izraelom posebno je izloženo", rekao je Mc Garry. "Koja god ruta bude u pitanju, ako Izrael odgovori na Iran, a Iran napadne brodove povezane s Izraelom u hormuškom tjesnacu, to će biti jače od uobičajenih napada Irana na plovidbu u tjesnacu."
To je stavilo osiguravajuće kompanije i vlasnike brodova, da ne spominjemo posade, u visokom stanju pripravnosti. To znači da osiguravatelji moraju odlučiti može li se uopće preuzeti rizik da brodovi putuju tamo. "Budući da se tranziti kroz Hormuž moraju unaprijed najaviti, osiguratelji će moći brzo reagovati na sve razvoje", rekao je Neil Roberts, sekretar Zajedničkog odbora za rat, londonskog tijela za osiguranje koje postavlja nivoe rizika za međunarodnu plovidbu.
Činjenica da Sjedinjene Američke Države šalju pomorsku udarnu grupu u istočni Mediteran, blizu Izraela, Gaze i Sueškog kanala, dodaje dodatnu nesigurnost. "Potencijal koji dodaje za daljnje eskalacijske mjere bit će faktor u procjeni rizika za vlasnike brodova i osiguravatelje", objasnio je Roberts.
Pitanje je koje brodove bi ciljali, koliko njih i na koji način. Američke snage će vjerovatno pokušati smiriti potencijalnu eskalaciju, rekao je Lewis: "Imamo unaprijed planirane odgovore za sigurnosne timove na brodovima", rekao je, misleći na vojnike koji trenutno služe na trgovačkim brodovima kao dio američke mornaričke i marinirske prisutnosti u tjesnacu, "i ti odgovori se neće mijenjati zbog sukoba između Izraela i Hamasa. Ali timovi možda neće koristiti te odgovore jer će vjerovatno primiti upute da budu oprezni."
Međutim, Lewis je upozorio, "Iranci nisu istog vremenskog okvira kao mi. Njihov odgovor na bilo kakve izraelske napade možda neće biti odmah."
Može se činiti bezbrižnim brinuti se o naftnim tankerima u Ormuškom tjesnacu dok su stotine Izraelaca i Palestinaca ubijene u roku od samo nekoliko dana. Ali zbog toga što svijet još uvijek zavisi o nafti za 31 posto svoje energije, svaka smetnja u tjesnacu bi imala odmah posljedice. I kompanije za plovidbu, kapetani, osiguravatelji - i konačno potrošači - su pijuni dok regionalne sile odlučuju svoje naredne korake.
Autorica teksta je Elisabeth Braw, kolumnistica Foreign Policy i saradnica Američkog instituta za preduzetništvo (American Enterprise Institute).
(Energetika.ba)