Njemačka Savezna agencija za okoliš istražuje lažne projekte smanjenja emisija u Kini
Greenwashing očigledno ne prepoznaje granice, a najnoviji skandal događa se ni više manje nego u Njemačkoj, državi koju najčešće percipiramo kao iznimno uređenu, smatrajući da ima kvalitetnu birokraciju. Naime, otkriveno je da postoji vrlo izgledna mogućnost da naftne kompanije kao što su Shell, Rosneft i TotalEnergies koriste paravan projekte u Kini kojima "brišu emisije" iz proizvodnje fosilnih goriva, što plaćaju potrošači kroz cijenu goriva. Agencija koja je trebala to pratiti, je izgleda zakazala, a slučaj je otkrila medijska istraga.
Njemačka Savezna agencija za okoliš (UBA) sada je jako usredotočena je na istraživanje iznimno vrijednih i potencijalno lažnih projekata smanjenja emisija u Kini, koje su naftne kompanije koristile za ispunjavanje zahtjeva zaštite klime u Njemačkoj, izvještava bilten o energetskoj politici Tagesspiegel Background. "Potpuno pojašnjenje tih projekata naš je glavni prioritet", rekao je voditelj UBA-e Dirk Messner koji je ranije naveo da je moguće i da je riječ o sistemu prevara. "Ni jedan sustav nije u potpunosti neranjiv", pravdao se Messner u intervjuu.
Agencija za slučaj zna od prošle godine a trenutno ispituje 40 od 60 UER projekata koje je naftašima odobrila u Kini, rekao je Messner, dodajući da je UBA stupila u kontakt s vlastima u toj zemlji, s ciljem zajedničke misije na terenu za koju bi Kina morala dati odobrenje. Agencija je čak podnijela i kaznenu prijevu protiv nepoznatih počinitelja. Za sada su dva od 60 projekata stornirana, dva su u fazi prijave su zaustavljena, dok se 36 projakata smatra sumnjivima, rekao je Messner. Većina projekata ima za cilj smanjenje emisije tijekom proizvodnje nafte. Firme dobivaju certifikat za svaki kilogram ušteđenog ugljikovog dioksida koji se može koristiti za ispunjavanje emisijske kvote u Njemačkoj. Ukupno su projekti u Kini vrijedni najmanje 1,7 milijardi eura, navodi ZDF.
Emisije iz prometa najteže je obuzdati
S idejom o takozvanim projektima smanjenja emisija u istraživanju i proizvodnji, Njemačka je 2020. dala naftnim kompanijama dodatnu priliku da ispune ciljeve zaštite klime u prometnom sektoru, izvijestio je javni servis ZDF. Utvrđeno je da su mnogi projekti u kineskoj industriji mineralnih ulja postojali samo na papiru, a velik dio nije trebao biti dopušten. Prema informacijama od zviždača i medijskim istragama, koja se također temelje na analizi satelitskih slika različitih pružatelja usluga, nekoliko UER projekata navodno je krivotvoreno - primjerice prikazivanjem postojećih sustava kao novih projekata.
Istraga u Kini mogla bi se pokazati problematičnom. Savezna agencija za okoliš će sada, kao što su stručnjaci već zatražili, ispitati svaki pojedinačni projekt, a UBA ima i administrativnu obvezu da to učini.
Međutim, to zahtijeva saradnju kineskih vlasti i predan je zahtjev za administrativnu pomoć. Zajedno s BMUV-om i Ministarstvom vanjskih poslova, UBA lobira za odobrenje istražne misije na licu mjesta. Bez obilaska pogona u Kini pravo razjašnjenje teško da će biti moguće, naglasio je šef UBA-e. Ali vjerovatno ćemo morati pričekati misiju. Kineske vlasti svjesne su političke eksplozivnosti slučajeva pa postoji mogućnost da dozvole istragu.
Trošak tzv. UER certifikata snose potrošači prilikom kupnje motornih goriva ili lož ulja, jer naftne kompanije trošak certifikata iz ovih projekata dodaju na cijenu benzina. Naftne kompanije certifikate mogu i prodavati. Prema izračunima Frontala, ovi su projekti navodno uštedjeli oko 7,7 miliona tona CO2.