Hrvatska najlošija u EU po korištenju obnovljivih izvora energije u saobraćaju
Eurostat je objavio svoj izvještaj o korištenju obnovljivih izvora energije u sektoru prometa za 2022. godinu. Prema njihovim podacima, udio obnovljivih izvora energije dosegao je 9,6% na nivou Evropske unije, što predstavlja povećanje od 0,5 postotnih bodova u usporedbi sa 2021. godinom, ali je i dalje 0,7 postotnih bodova ispod do sada najvišega nivoa dosegnutog 2020. godine.
Analitičari iz toga zaključuju da je potrebno uložiti dodatne napore da bi se ostvario cilj iz EU direktive o promicanju energije iz obnovljivih izvora, koji kaže da do 2030. godine udio obnovljivih izvora u prometu mora iznositi 29%. Ista Direktiva državama članicama EU također nudi mogućnost postizanja alternativnog cilja: smanjenja intenziteta stakleničkih gasova u saobraćaju od najmanje 14,5% do 2030. godine.
Očekivati ostvarenje prvog cilja za sada je izgledno samo u nordijskim zemljama. Švedska je sa 2022. godine ostvarenih 29,2% već ispunila taj cilj, osam godina prije roka, a na dobrom putu je još samo Finska, s 18,8%. Nakon njih slijede Nizozemska, Malta, Belgija, Danska, Austrija, Italija, Njemačka i Španjolska, s oko 10% udjela obnovljivih izvora energije u saobraćaju, pa je jasno da će morati poprilično "zapeti" kako bi do kraja decenije to povisili na planiranih 29%.
Na sasvim drugom kraju ljestvice nalazi se Hrvatska – u susjednoj zemlji udio obnovljivih izvora u saobraćaju je tek 2,4%. U društvu Hrvatske su na začelju još i Latvija (3,1%) te Grčka (4,1%).
Kad je riječ o trendovima, najveće povećanje udjela OIE zabilježeno je u Njemačkoj (+1,9 pp), Nizozemskoj (+1,8 pp) te Mađarskoj (+1,6 pp), no i te zemlje moraju značajno ubrzati "ozelenjavanje" sektora da bi ispunile zacrtane ciljeve EU. Najveći pad udjela OIE u odnosu na 2021. godinu zabilježen je u Hrvatskoj te iznosi čak -4,6 postotnih bodova. Hrvatska je 2020. godine bila dosegnula 6,6%, a 2021. gotovo 7% udjela obnovljivih izvora energije u saobraćaju, da bi to potom palo na poraznih 2,4%, što navodi na zaključak da ide u sasvim suprotnom smjeru od ostatka EU.
Obnovljivi izvori energije koji se koriste u saobraćaju uključuju tekuća biogoriva (npr. biodizel koji zadovoljava određene kriterije održivosti i uštede stakleničkih gasova), obnovljivi biometan sa visokom koncentracijom metana i dio obnovljive električne energije koji se koristi u cestovnom i željezničkom saobraćaju, prenosi Eko vjesnik.