Tri mjeseca nakon što je Vlada Republike Hrvatske ukinula maksimalne maloprodajne cijene goriva, tržište se pokazalo stabilnim i konkurentnim – cijene su za većinu goriva niže nego sredinom srpnja, pokazuje analiza portala Nafta.hr.
Stabilne cijene nakon ukidanja ograničenja
Prema analizi, osnovna goriva – Eurosuper 95 i Eurodizel – bilježe pad od oko tri centa po litri u odnosu na razdoblje kad je država još određivala maksimalne cijene. Uprkos zabrinutosti dijela javnosti da bi liberalizacija mogla dovesti do poskupljenja, tržište se pokazalo otpornim, a konkurencija je dovela do blagog pada cijena.
Premium goriva najviše pojeftinila
Najveći pad zabilježen je kod premium goriva. Eurosuper 95 Premium je u tri mjeseca pojeftinio za 15 centi, dok je Eurodizel Premium s prosječnih 1,71 € pao na 1,49 € po litri – čak 13 posto manje. To upućuje na pojačanu tržišnu utakmicu među vodećim distributerima poput Ine, Lukoila, Petrola, Shella i Tifona.
“Tržište je pokazalo da može samostalno održavati stabilnost cijena. Nakon ukidanja regulacije, konkurencija je zapravo povećana, a cijene su se prirodno uskladile,” navode iz portala Nafta.hr, koji svakodnevno prati maloprodajne cijene goriva u Hrvatskoj.
Plavi dizel i lož ulje također su zabilježili smanjenje cijene od oko tri centa. Ova promjena posebno ide u prilog poljoprivrednicima i domaćinstvima koja koriste ta goriva u sezoni grijanja i pripreme za zimu.
Liberalizacija zasad u korist potrošača
Tri mjeseca nakon ukidanja državne regulacije, tržište goriva u Hrvatskoj pokazuje znakove zdrave konkurencije i stabilnosti. Cijene su u prosjeku niže nego prije liberalizacije, a razlike među benzinskim pumpama uglavnom se kreću unutar 1–2 centa po litri.
Ako se ovakav trend nastavi, liberalizacija bi se mogla pokazati kao pozitivan potez za potrošače i privredu u cjelini.