
Prvo i najveće postrojenje za ukapljeni prirodni plin u Australiji dobilo je konačno odobrenje za dugoročni rad.
Riječ je o projektu North West Shelf u Zapadnoj Australiji, čiji je operater Woodside Energy Group. Proces odobravanja trajao je gotovo sedam godina i izazvao brojne kontroverze.
Postrojenje suočeno s kritikama zbog emisija i utjecaja na okoliš
Ministar zaštite okoliša Murray Watt odobrio je produženje rada za još 40 godina. Odluka je stigla četiri mjeseca nakon privremene dozvole koju je ranije izdao.
Kako bi se smanjio negativan utjecaj na okoliš, Woodside je prihvatio 48 uvjeta. Među njima je obveza očuvanja drevne aboridžinske rock umjetnosti i smanjenje emisija stakleničkih plinova. Dodatno, postrojenje mora dosegnuti neto nultu emisiju do 2050. godine.
Australija izvozi ukapljeni prirodni plin od 1989. godine, kada je ovaj projekt isporučio prvi teret. Prošle godine deset australskih LNG tvornica činilo je oko 20 posto svjetskog izvoza. Izvoz je donio gotovo 69 milijardi australskih dolara prihoda, prvenstveno izvozom u Japan, Kinu i Južnu Koreju.
Ipak, plinska industrija suočava se s kritikama. Zemlja spada među najveće svjetske emitere stakleničkih plinova po stanovniku, dok istodobno od industrije ubire relativno male tantijeme.
North West Shelf nije samo najstarije i najveće australsko LNG postrojenje, nego i jedno od najvećih zagađivača. Procjenjuje se da će emisije do 2070. godine biti deset puta veće od trenutne godišnje razine cijele Australije.
Kontroverze oko naslijeđa i novih LNG projekata
Projekt izaziva zabrinutost i zbog utjecaja na arheološki lokalitet s više od milijun drevnih gravura. U srpnju je Watt lobirao da mjesto dobije UNESCO-ovu zaštitu svjetske kulturne baštine, prenosi Financa ba.
Laburistička vlada, izabrana na programu borbe protiv klimatskih promjena, tvrdi da je plin ključan za prijelaz na obnovljive izvore. Smatra se i zamjenom za ugljonosne termoelektrane, koje proizvode više emisija.
S druge strane, pojedini pacifički susjedi izražavaju protivljenje. Ministar Vanuatua za klimatske promjene Ralph Regenwanu upozorava da bi produženje projekta moglo prekršiti presudu Međunarodnog suda pravde iz srpnja. Tom odlukom utvrđena je pravna obveza država u borbi protiv klimatskih promjena.
Nakon ovog odobrenja, Woodside planira zatražiti dozvolu i za Browse projekt, kojim bi se plin transportirao iz velikih podmorskih rezervi. Kako prenosi Biznis, to bi mogao biti sljedeći veliki izazov za firmu.
Prošle godine Woodside je dogovorio zamjenu imovine s Chevronom, čime je povećao svoj udio u North West Shelfu na 50 posto. U projektu sudjeluju i BP, Cnooc, Mitsubishi i Mitsui & Co., dok Shell razmatra prodaju svog udjela vrijednog više od tri milijarde dolara.