Od svih prodatih gradskih autobusa u 2023. godini u Evropi 36 posto kao gorivo koristi električnu energiju, što je po prvi put veći udio u odnosu na one koji koriste dizel gorivo. Analiza organizacije Transport & Environment pokazuje da u tome prednjače Slovenija, Danska, Holandija, Irska i Finska.
Sa ovom stopom rasta, udio od 100 posto novih gradskih autobusa sa nultim emisijama mogao bi sa bude dostignut do 2027. godine, saopštio je Transport & Environment.
Također je navedeno da regulativa EU zaostaje za tržišnom realnošću. Nedavno usvojeni standardi za CO2 za teška vozila zacrtali su da 90 posto novih gradskih autobusa bude bez emisija do 2030. i 100 posto do 2035.
Još manje je ambiciozna Direktiva o čistim vozilima (CVD) koja postavlja prosječne ciljeve nabavke autobusa bez emisija od samo 20 posto u periodu 2021–2025 i 30 odsto u periodu 2026–2030, saopštila je ova organizacija.
Velika Britanija lider
Gledajući na državnom nivou, 15 država članica EU je premašilo prosjek EU u 2023, uključujući pet u kojima gradski autobusi bez emisija već čine više od 90 posto novih kupovina: Slovenija, Danska, Holandija, Irska i Finska.
Među tržištima sa najmanje 1.000 novih gradskih autobusa u 2023. lider je Velika Britanija sa udelom u prodaji od 63 posto, dok je Španija malo iznad prosjeka sa 40 posto, naveo je T&E.
Treća je Italija, a četvrta Njemačka, sa udjelima od 29 i 26 posto.
Nevladina organizacija navodi da najmanje osam gradova planira da do 2025. svi gradski autobusi budu bez emisija, još 19 do 2030. i još 13 do 2035. Četrnaest gradova je postavilo ciljeve da dostignu procenat manji od 100 posto do 2035. ili ranije. Ovi gradovi se ne nalaze samo u Zapadnoj Evropi, već i na Baltiku, u Češkoj, Poljskoj i Rumuniji.
Postoje čak i države sa takvim ciljevima, pa Holandija i Danska planiraju da do 2030. imaju sve gradske autobuse sa nultim emisijama štetnih gasova.
T&E je naglasio ključnu ulogu proizvođača autobusa da obezbijede održive autobuse proizvedene u Evropi, jer će potražnja za ZE autobusima nastaviti da raste u narednim godinama, prenosi Balkan Green Energy News.
Bez proaktivne ambicije da prevaziđu ciljeve postavljene u HDV CO2 standardima, evropski proizvođači autobusa rizikuju da budu zaslijepljeni rastućom potražnjom i pojavom inostrane konkurencije, saopštila je organizacija.
Napominje da je od 2017. godine svaki peti novi električni autobus na baterije koji se prodaje u Evropi bio kineskog porijekla.