Kamioni sa nultom emisijom i dalje nemaju fer uslove u poređenju sa dizel kamionima

Prelazak na kamione sa nultom emisijom (ZEV) nije bio dovoljno podstaknut zbog nejednakih uslova u vezi sa dozvoljenom težinom i dimenzijama u odnosu na dizel kamione.
Iako ovo nije jedini izazov, predstavljao je značajnu prepreku. U julu 2023. godine, Evropska komisija je predložila reviziju direktive o težini i dimenzijama (W&D), sa ciljem izjednačavanja uslova. Prema trenutnoj direktivi, ZEV kamioni mogu biti teži do dvije tone u odnosu na dizel kamione, ali oba tipa imaju isto ograničenje za vozačku osovinu.
Kako navodi organizacija Transport&Environment, dodatne dvije tone nisu dovoljne da nadoknade težinu baterija ZEV kamiona. Iako ovi kamioni mogu teći do 42 tone (dvije tone više nego dizel kamioni), oba tipa imaju isto ograničenje na vozačkoj osovini od 11,5 tona. Baterije u ZEV-ovima su teške i obično se postavljaju duž šasije, čime dodaju težinu na osovinu. Zbog toga ZEV-ovi mogu dostići limit težine na osovini prije nego što iskoriste dvije tone dozvoljenog dodatnog opterećenja. To znači da ZEV-ovi ne mogu nositi isti teret kao dizel kamioni, iako imaju veću ukupnu dozvoljenu težinu.
Zbog toga je Komisija predložila da dodatno opterećenje za ZEV kamione bude povećano na četiri tone, uz povećanje težine osovine za vožnju na 12,50 tona. Ipak, ovo je dovelo do daljih izazova. Naime, veliko opterećenje osovina može da ima negativan uticaj na infrastrukturu puteva. Sve ovo dovelo je do toga da, godinu i po dana nakon što je Komisija iznijela prijedlog, zemlje članice Evropske unije još uvijek nisu postigle dogovor.
Istraživanje koje su sproveli Apollo Vehicle Safety i Research Driven Solutions pokazuje da bi revizija pravila o težini kamiona (W&D) pokazalo je da troškovi ne bi bili toliko visoki kao što je Komisija procijenila. Na primjer, u Njemačkoj bi troškovi porasli samo za 1,41 posto, što bi bilo za 400 miliona eura niže nego što je Komisija procijenila za period od 2025. do 2040. godine. U Poljskoj i Rumuniji, troškovi bi porasli samo za 0,72 posto, što bi takođe bilo za 20 miliona eura niže.
Pored toga, povećanje broja kamiona sa šest osovina, koji imaju manji uticaj na infrastrukturu, moglo bi dodatno da smanji ove troškove. U tom slučaju, Njemačka bi mogla da smanji procijenjene troškove za čak 2,67 milijardi eura, dok bi Poljska i Rumunija smanjile troškove za po 150 miliona eura. Ove promjene omogućile bi tranziciju ka vozilima sa nultom emisijom uz manji negativan uticaj na evropske puteve nego što je prvobitno predloženo.
Organizacija Transport&Environment predložila je nekoliko mjera za smanjenje negativnog uticaja ZEV vozila na infrastrukturu, uz istovremeno očuvanje fer uslova za ZEV vozila u odnosu na dizel kamione. Neke od preporuka uključuju da se ZEV vozilima sa pet osovina smanji dodatno dozvoljeno opterećenje sa četiri na tri tone, kako bi se postigla ravnoteža sa dizel kamionima uz istovremeno dodatno smanjenje troškova infrastrukture. Dalje, smanjenje limita za osovinu za vožnju sa 12,50 na 11,75 tona, što bi omogućilo potpuno korištenje tri tone dodatne težine, uz manji uticaj na puteve. Još jedna preporuka uključuje održavanje trenutnog opterećenja od četiri tone za ZEV vozila sa šest osovina.
Ove promjene pomogle bi olakšale tranziciju prema vozilima sa nultom emisijom.