Energetika.ba
Opširna analiza

Kako će predstojeći štrajk u kanadskim željeznicama uticati na tržište nafte?

Autor: Energetika.ba
Kako će predstojeći štrajk u kanadskim željeznicama uticati na tržište nafte?
Foto: Agencjie

Predstojeći radni spor u dvije glavne kanadske željezničke kompanije malo će vjerovatno uticati na izvoz nafte u Sjedinjene Američke Države zbog viška kapaciteta na Trans Mountainu i drugim cijevima, rekli su izvori bliski situaciji.

Sjevernoamerički prevoznici kao što su dobavljač đubriva Nutrien i američka logistička firma C.H. Robinson pripremaju se za moguće obustave rada u kanadskim operacijama Canadian National Railway (CN) i Canadian Pacific Kansas City (CPKC), što bi moglo koštati ekonomiju zemlje milijarde dolara.

CN je prošle sedmice saopćio da uvodi embargo na nove rezervacije za transport opasnih materijala, osjetljivih tereta ili rashladnih kontejnera koji potiču iz Kanade, počevši od četvrtka. CPKC je rekao da je počeo obustavljati sve nove pošiljke opasnih hemikalija ili opasnih dobara.

Štrajk ili obustava rada mogli bi početi u četvrtak.

Međutim, izvoz nafte bi mogao biti uglavnom nepromijenjen. Američki uvoz kanadske nafte željeznicom drastično je opao u posljednjim godinama, prosječno oko 55.000 barela dnevno u maju, prema podacima Američke uprave za energiju, što je najniži nivo od pada cijena u pandemiji 2020. godine. SAD uvozi oko 4,2 miliona barela dnevno iz Kanade, većinom putem cijevi.

"Svako ko trenutno prima naftu željeznicom razmatra koje alternative imaju, bilo da je to alternativni tip nafte koji se može zamijeniti na cijevi, ili ako kupac želi nešto drugo," rekao je Elliot Apland iz MarbleRock Advisors, koji pomaže u pregovorima o ugovorima za lanac snabdijevanja željeznicom.

Cijene Western Canadian Select nafte obično opadaju tokom zastoja u izvozu. Međutim, proširenje Trans Mountaina u maju i dostupni kapaciteti na drugim cijevima trebali bi ograničiti velike popuste, kažu stručnjaci i analitičari iz industrije.

"Nafta željeznicom nije toliko bitna za kanadsko tržište kao što je bila prije proširenja Trans Mountaina," rekao je Jeremy Irwin, viši analitičar za tržište nafte u konsultantskoj firmi Energy Aspects.

Proširenje Trans Mountaina gotovo je utrostručilo protok nafte iz unutrašnjosti Alberte do pacifičke obale, na 890.000 barela dnevno. Održavanje u rafinerijama u SAD-u koje kupuju i obrađuju kanadsku naftu također će osloboditi prostor za dodatne barele, dodao je Irwin.

WCS za isporuku u septembru u Hardistyju, Alberta, bio je u petak zaključen na 12,25 dolara po barelu ispod američkog West Texas Intermediate crude-a, prema brokerskoj firmi CalRock, u poređenju sa prosječnim popustom od 18,65 dolara u 2023. Relativno mali popust ukazuje na malu zabrinutost tržišta u vezi s transportom kanadske nafte.

"Pažljivo pratimo situaciju i postavljamo planove za ublažavanje bilo kakvih uticaja ako dođe do štrajka ili obustave rada," rekao je portparol proizvođača Cenovus Energy.

ConocoPhillips Kanada izjavila je da transportuje rafinirane proizvode preko CPKC i drugih željezničkih prevoznika, ali ima fleksibilnost za upravljanje dugotrajnim štrajkom. Kompanija ne očekuje nikakve uticaje na svoju proizvodnju naftnih pijesaka u Surmontu.

Kanadski propan prvenstveno zavisi od željeznice za dostavu na domaća i izvozna tržišta. Svaka obustava mogla bi značajno smanjiti isporuke za gorivo i hemijsku proizvodnju.

Terminal za izvoz propana Ridley Island u Britanskoj Kolumbiji napunio je zalihe propana, primijetio je Irwin iz Energy Aspects.

Neke kompanije koje koriste agregate za električnu energiju na gradilištima skladište dizel, rekao je Irwin, dodajući da bi obustava željeznice duža od dva tjedna mogla ostaviti dizel u rafinerijama u Alberti.

Te rafinerije uključuju Imperial Oil-ov Strathcona, Suncor Energy-ov Edmonton, Shell-ov Scotford Complex, North West Redwater-ov Sturgeon refinery i Cenovus-ov Lloydminster refinery.

Kanadska tržišta benzina obično su lokalizirana, a proizvodnja ostaje u regiji. Mnoga velika tržišta benzina direktno su povezana s rafinerijama putem cijevi, dok željeznice i kamioni također distribuiraju benzin u drugim regijama.

"Svi pokušavaju dovesti zalihe na nivo na kojem bi mogli osloboditi logistiku željeznice za 14 dana i još uvijek biti u redu," rekao je viši izvršni direktor iz industrije koji je želio ostati anoniman.