U području transportnih goriva Kina naftne derivate zamjenjuje alternativnim gorivima brže nego što su analitičari prije nekog vremena očekivali. To već utječe na ukupnu svjetsku potražnju za sirovom naftom.
Ove godine se očekuje povećanje za "samo" 900.000 barela dnevno na oko 103 miliona jedinica, prema Međunarodnoj agenciji za energiju (IEA).
U posljednjem desetljeću Kina je bila glavni pokretač porasta potražnje za naftom i naftnim derivatima, što je naravno pridonijelo ubrzanom razvoju njene ekonomije. Važan generator potražnje bila je, primjerice, hemijska industrija - nafta i njezini derivati nezaobilazni su u sintezi raznih polimera, a od njih se proizvodi mnoštvo plastičnih proizvoda koje Kina izvozi u cijeli svijet.
Porast proizvodnje u gotovo svim djelatnostima i snažna građevinska aktivnost pridonijeli su porastu potražnje za dizelom u teretnom prometu, dok je sve viši standard stanovništva osnažio korištenje automobila i zračnih veza za osobnu mobilnost. Između 2013. i 2023. godine, prema IEA-i, Kina je povećala svoje godišnje potrebe za naftom za šest miliona barela dnevno, što je predstavljalo čak 60 posto svih dodatnih potreba u svijetu.
Ovogodišnji juli bio je četvrti uzastopni mjesec u kojem je Kina smanjila potražnju za naftom, procjenjuje IEA. Tako će 2024. kineska prosječna potrošnja crnog zlata porasti za samo 180.000 barela dnevno, a 2025. potrebe bi im se mogle čak i smanjiti. Još 2023. godine, u razdoblju oporavka ekonomske aktivnosti nakon šokova epidemije covida-19, godišnja potrošnja nafte u Kini rasla je za 1,5 miliona barela dnevno.
Jedan od razloga manje potražnje za naftom je opće usporavanje ekonomskog rasta u Kini, no važniji su neki drugi faktori koji upućuju na strukturne promjene. Čini se najvažnijim da Kina očito uspješno smanjuje korištenje naftnih derivata u svakodnevnoj mobilnosti - dakle "pobjeđuje" na području na kojem razvijene zemlje OECD-a ne mogu naći odgovarajuće odgovore, prenosi SEEbiz.
Udio električnih automobila među novoregistriranim u Kini u kolovozu je premašio 53 posto, što znači da se cijeli vozni park osobnih vozila ubrzano "elektrificira". I u teretnom prometu sve je više novih kamiona koji koriste prirodni plin kao pogonsko gorivo. Tokom prošle decebuhe, Kina je također izgradila najveću svjetsku željezničku mrežu velikih brzina, učinkovito povezujući urbane centre kako bi se smanjila potreba putnika da koriste zračne veze. Samo ovaj prijelaz na održiviju mobilnost smanjit će potražnju za naftom za 300.000 barela nafte dnevno, procjenjuje IEA.