Novalić: Neću prihvatiti ucjene iz RS o raspodjeli prihoda od akciza

Novalić: Neću prihvatiti ucjene iz RS o raspodjeli prihoda od akciza

Federalni premijer Fadil Novalić održao je danas u Sarajevu press konferenciju na kojoj je govorio o raspodjeli prihoda od putarina. Ova tačka dnev

Federalni premijer Fadil Novalić održao je danas u Sarajevu press konferenciju na kojoj je govorio o raspodjeli prihoda od putarina.

Ova tačka dnevnog reda, kako je kazao, ishođena je činjenicom „da smo 10. jula u medijima pročitali informaciju da su se entiteti dogovorili oko akciza“.

– Rodila se sumnja da je u pitanju neki netransparentan dogovor, čim se na taj način odabira vrijeme UIO BiH. Ishod je bio pristanak na raspodjelu prihoda od akciza iz člana 35 – za autoceste i druge ceste – rekao je Novalić.

Ovaj član, kako je rekao, prvi put je uveden 2009. godine i to tako da je za autoceste odvajano 10 feningi, a novim Zakonom o akcizama dodano je još 15 feningi – 10 za autoceste i pet za druge ceste.

– Od 2009. privremenom odlukom, koja nije mogla trajati duže od šest mjeseci, taj prihod raspoređen je na način da 59 posto ide FBiH, 39 posto RS-u i Brčkom dva posto. U tom momentu potrošnja goriva u FBiH je bila 65 posto, i već tad je FBiH bila oštećena za šest posto – kazao je Novalić.

Međutim, prema procedurama UIO BiH, tri ministra finansija imaju pravo veta.

– Sad zamislite ako je neko dobio, a znamo ko je dobio na tom procentu 2009. godine, da li će on pristati da digne ruku za promjenu pravilnika ili za uspostavu trajnog pravilnika koji je trebao da bude formiran na osnovu krajnje potrošnje – istakao je Novalić.

Devet godina kasnije, kaže Novalić, novim Zakonom o akcizama stekla se mogućnost za promjenu tog odnosa i za njegovo uvođenje u zonu pravednosti, odnosno potrošnje.

– Za vašu informaciju, u prvom kvartalu FBiH je trošila 70 posto, RS oko 29 i Brčko nešto ispod jedan posto – istakao je Novalić.

Napominje kako su za donošenje ove odluke bila dovoljna tri ministra finansija koji imaju pravo veta.

– Ova odluka je također privremena. Ali ja vas sad pitam – hoće li narednih 20 godina, koliko će trajati krediti za autoputeve i akcize, ministar finansija RS-a ikada pristati da dobiva manje? Dakle, neće – dodaje Novalić.

Prema njegovim riječima, Muhamed Kozadra, jedan od članova UIO BiH, danas je na sjednici izveo računicu po kojoj Vlada FBiH gubi između 24 i 32 miliona KM, zavisno od metodologije.

– Pomnožite to sa 20 godina! Prošle godine smo u odnosu na RS porasli dva procenta u potrošnji. Kako FBiH ekonomski mnogo brže grabi, jasno je da će za deset godina, da ne kažem za 20, potrošnja u FBiH biti najmanje 80 posto, a ostat će prihod 59 posto. To je bio razlog za uznemirenje – naglašava Novalić.

Po sadašnjem sistemu, zbog prava veta, pomenutu odluku nemoguće je suspendirati, te će ostati privremena i 2038. godine.

Naglašava kako su u ovom donošenju odluke dva člana UIO glasali protiv, ali su bili preglasani.

– Ovo otvara ozbiljnu sumnju da li naši predstavnici dostojno predstavljaju, odnosno štite FBiH, pa prema tome ostavlja prilično veliku sumnju da li smo mi upravu kad smo 20 godina od formiranja FBiH na državnom i federalnom nivou finansije dali jednoj stranci ili jednom narodu. To otvara vrata možda nekog uskraćivanja povjerenja onima koji su ga prokockali – rekao je Novalić.

Tokom današnje žučne rasprave na sjednici Vlade FBiH u Mostaru, pojašnjava, pojedini članovi pokušali su iz zone politike ući u zonu ekonomije.

– Kroz oba zakona analizirali smo moguću štetu, postavljali razna pitanja. Zašto nije napravljena analiza prije donošenja odluke? Ja sam sačinio set zaključaka koji je danas odgođen za petak ujutru – dodaje Novalić.

Pojašnjava kako je predložio da UIO formira tijelo za praćenje prihoda od akciza na mjesečnoj osnovi.

– Tražili smo informacije i analize od 2009. do 2018. – koliko je uplaćeno, a koliko je dobila FBiH, da se vidi da nam je nanesena šteta od možda stotinjak miliona. To je vrijeme kad je akciza bila 10 feninga, ali po ovoj novoj odluci je veća vrijednost za 2,5 puta – znači radi se o 200 do 250 miliona maraka na godinu. Očigledno je da FBiH nema nadzor nad raspodjelom javnog prihoda na državnom nivou – dodao je Novalić.

Novinare je zanimalo zašto je ministrica finansija Jelka Milićević glasala za ovu odluku na sjednici UIO BiH, te kako vidi povezaonost tog pitanja sa saradnjom HDZ-a i SNSD-a.

– Dva dana prije toga je bio onaj čuveni susret u Istočnom Sarajevu, gdje su akteri baš bili Dodik, Čović, Tegeltija i dva ministra finansija. Slučajno se potrefilo da su to SNSD i HDZ. Ja sam zato rekao da mi kao FBiH moramo preispitati svoju odluku da smo na određen način finansije od rata do danas dali samo u ruke jedne stranke – kazao je Novalić.

Ističe kako je na sjednici Vlade FBiH jasno poručio da mu odluka o privremenom finansiranju ne liči na ekonomsku, nego da je došla iz političke sfere.

– Ministrica Milićević je danas govorila da smo mi pod pritiskom likvidnosti autocesta. U svojim zaključcima ja sam tražio da se Autoceste izjasne jesu li imale nelikvidnost ili nisu. Jer ako jesu, onda po našem Zakonu o finansijskom poslovanju morali su, što direktor, što uprava, pokrenuti mehanizam – pojasnio je Novalić.

Prema njegovim riječima, tvrdnje da je FBiH imala prijeteću nelikvidnost nisu tačne.

– Vi ste svi svjedoci da mi imamo kalendar zaduživanja. Evo, zna li iko jesmo li ijednom od Nove godine posegnuli za trezorskim obveznicama? Sve smo ih suspendirali, zato što stalno imamo suficit, zbog dobrog ekonomskog rasta. Tog dana, 10. jula smo na računu imali 178 miliona KM. Ta cifra doseže do 400. Na namjenskim fondovima, smo imali još stotinjak miliona – rekao je Novalić.

U takvim okolnostima, FBiH je imala poziciju likvidnosti da je mogla izdržati godinu da ne konzumira akcize dok ne budu pod uvjetima realne raspodjele. Istovremeno, RS se zadužuje i sa 135 miliona eura u Beču, i opet ima suficit.

– U takvim neravnopravnim okolnostima, naše moći i njihove nemoći, mi pristajemo na njihovu ucjenu, zbog tobožnje prijetnje likvidnosti. E ja to ne mogu prihvatiti. FBiH je likvidna! – poručio je Novalić.

Energetika.ba / Vijesti.ba