
Ruske rafinerije prerađuju više sirove nafte u nastojanju da povećaju izvoz goriva nakon što su nove američke sankcije ruskim tankerima i trgovcima otežale izvoz neprerađene nafte, navode industrijski izvori, pozivajući se na podatke.
Rusija pokušava da se prilagodi zapadnim sankcijama uvedenim kao odgovor na invaziju na Ukrajinu od 2022. godine tako što kupuje nove flote, preusmjerava izvoz nafte ka Aziji umesto Evropi i pronalazi nove kupce goriva u Africi i Latinskoj Americi, prenosi Reuters.
Najnovije sankcije SAD, uvedene ruskoj naftnoj industriji u januaru, učinile su izvoz sirove nafte ključnim azijskim kupcima, poput Indije i Kine, skupljim i složenijim.
Prerađivački kapaciteti ruskih rafinerija porasli su za dva odsto, odnosno za 108.000 barela, na 754.800 tona dnevno u periodu od 15. do 19. januara, u poređenju s prvim sedmicama godine, prema navodima izvora. To je takođe povećanje od 1,2 posto u odnosu na prosječan nivo u januaru 2024.
Izvori, koji su želeli da ostanu anonimni, navode da Rusija ima nešto šire mogućnosti za izvoz goriva u poređenju sa sirovom naftom zahvaljujući ograničenju cijena koje je postavila grupa G7.
Prema tom ograničenju, Moskva može koristiti zapadne flote i usluge transporta ako prodaje sirovu naftu po cijeni nižoj od 60 dolara po barelu, a dizel ispod 100 dolara po barelu. Cijena od 60 dolara po barelu je niža od trenutne cijene ruskog Urals brenda, koja iznosi oko 70 dolara.
Trgovci ističu da trenutni limit cijena proizvoda poput dizela, koji se prodaje po premijum cijenama u odnosu na sirovu naftu, i dalje ostavlja prostora za profit. Ruski dizel trenutno se prodaje za oko 75 dolara po barelu, a dostupnost plovila za transport goriva je veća nego za sirovu naftu.